Misschien dat sommigen van u weten dat ik onlangs aan u een uitdaging heb voorgelegd: Versneld Veranderen met de klantbelofte om binnen 90 dagen impact te realiseren voor middelgrote organisaties en MKB+-bedrijven. Grofweg organisaties tussen 50 en 500 medewerkers.

Stilstand is achteruitgang

In een wereld op drift is snel veranderen voor veel organisaties noodzakelijk. Versneld Veranderen is voor veel organisaties een noodzaak om te overleven.

“Stilstand is achteruitgang”, we weten het allemaal. Ja toch? En zeker indien u eigenaar/ CEO van een middelgrote organisatie/MKB+ bedrijf bent, vertel ik u niets nieuws. Maar wist u ook dat de levensduur van grote bedrijven in de afgelopen decennia is teruggelopen naar een gemiddelde van 15 jaar?  Bedrijven moeten inspelen op veranderingen in de markt, moeten trends en veranderingen in consumentengedrag in de gaten houden en willen daarbij natuurlijk ook nog hun interne bedrijfsprocessen optimaliseren. Een middelgrote organisatie/MKB+ bedrijf dat op de relevante ontwikkelingen inspeelt en tijdig anticipeert op signalen uit de markt en geluiden van de (deskundige) werkvloer, realiseert echt impact.  

Mijn stelling is dat u als serieus ondernemer niet een verandering vreest, wel beducht bent voor de kosten, de sturing en de balans met de concurrentie.

Versneld Veranderen geeft een boost

Wat, als ik u nú vertel dat u met mijn Versneld Veranderen aanpak uw organisatie/bedrijf in maximaal 90 dagen een verfrissende boost geeft.  Gegarandeerd een verandering die u een voordeel op uw concurrenten levert, die inspeelt op het potentieel van uw bedrijf en personeel. Waarmee u zich onderscheidt in de markt, bij uw klanten en t.o.v. uw concurrenten.

Een traject Versneld Veranderen past bij middelgrote organisaties/MKB+-bedrijven met 50 tot 500 medewerkers, organisaties die willen (door)groeien en niet stilstaan en waarbij input en betrokkenheid van werkvloer tot directie nodig is.

Versneld Veranderen levert resultaat

Het doel van Versneld Veranderen is impact realiseren.

Impact realiseren kan verschillende zaken betreffen, zoals bijvoorbeeld meer oog hebben voor marktontwikkelingen en trends, meer grip krijgen qua commercie of betere samenwerking tussen de onderdelen van het bedrijf realiseren. Dikwijls moeten meerdere punten worden aangepakt om écht impact te maken. Deze (kwalitatieve) zaken moeten ook zoveel mogelijk gekwantificeerd worden om het verbeterpotentieel in omvang te kunnen bepalen en daarmee het financiële resultaat.

Aanleidingen Versneld Veranderen

Versneld Veranderen kan een krachtig hulpmiddel zijn voor middelgrote organisatie en MKB+ bedrijven die hun performance willen verbeteren.

Indien bijvoorbeeld een organisatie wil groeien en tegen bepaalde barrières aanloopt, kan de Versneld Veranderen propositie goede resultaten boeken.

Meerdere redenen kunnen aanleiding zijn voor een Versneld Veranderen programma, zoals:

  • Groei gaat niet zo snel als gewenst.
  • Je competitie komt sneller met een ontwikkeling op de markt.
  • Je afdelingen communiceren niet met, maar tegen elkaar.
  • De trends in de markt gaan harder dan jouw bedrijf.

Veel middelgrote organisaties en MKB+-bedrijven zijn druk in de weer met “de waan van de dag” en werken vooral in het bedrijf werken en niet of nauwelijks aan het bedrijf.

Om als bedrijf te groeien heeft u zowel inzicht nodig in het potentieel en beschikbare capaciteit van uw medewerkers als voldoende inzicht hebben in de relevante marktontwikkelingen en trends in uw branche. Daar is dan te weinig tijd voor.

Daarnaast is het onvermijdelijk om tegen verschillende barrières aan te lopen bij het verder realiseren van groei.

Werkwijze/stappenplan Versneld Veranderen

De aanpak van Versneld Veranderen is stapsgewijs, zodat per stap zoveel mogelijk waarde wordt gecreëerd tegen zo min mogelijk kosten. Na elke stap kan de klant uiteraard bepalen of hij/zij door wil gaan naar de volgende stap.

Als bedrijven interesse hebben in de Versneld Veranderen propositie, kunnen ze contact opnemen via mijn website www.versneldveranderen/contact.

De stapsgewijze aanpak ziet er als volgt uit:

  1. Intake.
  2. Kennismaking via een aantal representatieve gesprekken met personen in de organisatie.
  3. Bepalen met de opdrachtgever van de vervolgstappen n.a.v. vastgestelde doelen en ambities.
  4. Bepalen of voorwaarden aanwezig zijn t.b.v. Versneld Veranderen programma. Als Versneld Veranderen aansluit bij het bedrijf, start de eerste fase met het uitvoeren van een scan.

Scan

De scan geeft inzicht in de barrières en groeipotentieel in het bedrijf. De (globale) inhoud van de scan wordt hierna beschreven.

Op basis van de uitkomsten van de scan worden conclusies getrokken en een voorstel gemaakt voor een programma. Uiteraard wordt de invulling van dat programma samen vormgegeven.

Versneld Veranderen uitvoering

Na de scan zijn er in principe twee mogelijkheden:

1) het bedrijf kiest om zelfstandig – dus zonder externe ondersteuning – verder te gaan met het oppakken van de verschillende uitkomsten uit de scan.

2) het bedrijf kiest voor externe ondersteuning. Deze externe ondersteuning kan in verschillende vormen worden ingevuld.

a. “Versneld Veranderen Compleet” Dit is de is meest complete optie. Tijdens dit traject wordt in een aantal dagen per week gedurende maximaal 90 dagen actief ondersteuning gegeven. De gedefinieerde verbeteringen worden gerealiseerd. De eerste stap is het snel vertalen van de uitkomsten van de scan in een verbeterplan.

b. “Versneld Veranderen Light”. Een lichtere vorm van ondersteuning is periodieke coaching waarbij het bedrijf zelfstandig de regie heeft over het realiseren van impact. Uiteraard adviseren wij de “light variant” waar die beter bij u past!

Inhoud van de scan

De scan is ontwikkeld om bedrijven op een snelle en effectieve wijze inzicht te kunnen geven in de barrières en het groeipotentieel.

Met directie, managers en medewerkers worden alle vitale onderdelen van het bedrijf doorgenomen. Na vijf werkdagen is er een gezamenlijk beeld en conclusie t.a.v. het verbeterpotentieel van uw bedrijf. Het is uiterst waardevol om ook medewerkers te betrekken, want betrokken medewerkers voelen zich erkend en zetten een stapje extra en zijn uw ambassadeurs straks in realiseren van  door u gewenste veranderingen.

Strategie

We beginnen met de strategie. De droom en ambitie vormen het vertrekpunt. Deze wordt vertaald in een duidelijke bedrijfspitch die ieder van directie tot werkvloer kan uitspreken.

Commercie

Bij de commercie richten we ons uiteraard op klanten. Hoe acquireren we nieuwe klanten en hoe bedienen we onze bestaande klanten?

Uitvoering

Bij de uitvoering wordt gekeken hoe de strategische doelen zijn uitgewerkt in (operationele) doelstellingen voor de komende periode. Hoe wordt de voortgang gemeten?

Financiën

De resultaten van de uitvoering worden financieel gevolgd en bewaakt. Hoe ontwikkelen de omzet en de kosten zich? Waar lekt er winst weg? Is er voldoende cash om de doelstellingen en ambities te realiseren?

Organisatie

De medewerkers en de organisatie vormen de basis. Bij organisatie wordt o.a. gekeken naar organisatieprincipes, samenwerking met andere organisaties en naar de wendbaarheid van de organisatie.

Mens

De betrokkenheid van de medewerkers bepaalt in hoge mate het succes van de organisatie. Kunnen we de juiste mensen aantrekken en vasthouden? Komen de waarden en het gedrag overeen met onze cultuur?

Voorgaande zes invalshoeken vormen de basis van de organisatie. Deze kunnen weergegeven worden in de vorm van een piramide.

Dwars op voorgaande “basis” invalshoeken staan drie extra invalshoeken die zeer goed passen bij het huidige tijdsbeeld. Deze invalshoeken zijn:

Data

Er wordt bepaald waar de organisatie staat qua datagerichtheid en welke stappen ondernomen moeten worden om naar een volgende fase te gaan. Hoe gaat de organisatie om met een vraagstuk als data kwaliteit?

ICT & Digitalisering

De mate van automatisering en de digitale competenties staan hierbij centraal. Zijn processen die daarvoor in aanmerking komen gedigitaliseerd? Wordt er “paperless” gewerkt en worden de doelstellingen op het gebied van kosten- en tijdsbesparingen gerealiseerd?

Innovatie

De innovatiekracht van de organisatie wordt doorgenomen. Wordt er voldoende tijd besteed aan innovaties en wordt er wel veranderd/geïnnoveerd of uitsluitend (operationeel) verbeterd?

Elk bedrijf is uniek en iedere situatie is anders. In nauwe samenspraak met de directie, managers en medewerkers wordt bekeken wat de prioriteiten en relevantie per onderdeel zijn. Door de discussie daarover ontstaat inzicht in de kansen, bedreigingen en te nemen acties.

Vervolgtraject

Het verkregen inzicht is voor elk bedrijf waardevol. Ook in die situaties als de constatering is dat het prima gaat, vergelijkbaar met een gezondheidscheck.

Veelal zullen wel punten uitkomen waar wat mee gedaan moet worden.

Het bedrijf kan er uiteraard voor kiezen deze zonder hulp zelfstandig op te pakken.

Als gekozen wordt voor hulp wordt actieve ondersteuning gegeven. Op basis van de geconstateerde punten wordt dan snel een verbeterplan opgesteld en volgens de aanpak van Versneld Veranderen binnen 90 dagen impact gerealiseerd. 

Afspraak /Kennismaken

Versneld Veranderen kan een krachtig hulpmiddel zijn voor MKB+ bedrijven die hun performance willen verbeteren. Als bedrijven interesse hebben in de Versneld Veranderen propositie, kunnen ze contact opnemen via mijn website www.versneldveranderen/contact

Indien u meer wilt weten over details en voorwaarden kunt u mij bereiken op 06-51524355 of rob@versneldveranderen.nl

Wanneer kunnen wij eens afspreken om te zien wat versneld veranderen voor jouw organisatie kan betekenen?