Zoals wellicht bekend, heb ik enige tijd terug de propositie Versneld Veranderen gelanceerd.
Daarin doe ik de klantbelofte om binnen 90 dagen impact te realiseren voor MKB+-bedrijven en middelgrote organisaties. Grofweg organisaties tussen 50 en 500 werknemers.
Af en toe krijg ik de vraag of Versneld Veranderen het doel is of slechts een middel.
Versneld Veranderen is wat mij betreft geen doel op zich. Niet voor elk bedrijf is snel veranderen noodzakelijk.
In een intake moet eerst goed bepaald worden of dit past bij de ambitie en doelstellingen van het bedrijf. Bovendien moet rekening worden gehouden met de fase waarin het bedrijf zich bevindt en de specifieke omstandigheden op dat moment.
Als bijvoorbeeld een bedrijf wil groeien en tegen bepaalde barrières aanloopt, kan de Versneld Veranderen propositie goede resultaten boeken.
Echter ook in deze situatie is Versneld Veranderen geen doel op zich, maar een middel om het echte doel te bereiken. Dit echte doel is impact realiseren.
Impact realiseren kan verschillende zaken betreffen, zoals bijvoorbeeld meer oog hebben voor marktontwikkelingen en trends, meer grip krijgen qua commercie of betere samenwerking tussen de onderdelen van het bedrijf realiseren. Dikwijls moeten meerdere punten worden aangepakt om écht impact te maken. Deze (kwalitatieve) zaken moeten ook zoveel mogelijk gekwantificeerd worden om het verbeterpotentieel in omvang te kunnen bepalen en daarmee het financiële resultaat.
Hoewel Versneld Veranderen geen doel op zich is, kan het wel cruciale veranderingen in gang zetten die noodzakelijk zijn om het doel te bereiken. In een wereld op drift waarbij veranderingen sneller gaan, is stilstand achteruitgang. Vele bedrijven staan voor een flinke uitdaging. De afgelopen decennia is de gemiddelde levensduur van grote bedrijven sterk teruggelopen, van 65 jaar in de jaren vijftig naar slechts 15 jaar anno 2017. Dit betekent dat veel bedrijven die nu succesvol zijn, simpelweg niet meer zullen bestaan over 15 jaar. Dit geldt nog sterker voor MKB+ en middelgrote bedrijven. Versneld Veranderen is dus voor veel bedrijven een noodzaak om te overleven.
Door snel inzicht te hebben in de barrières en het groeipotentieel kunnen bedrijven zich onderscheiden, een concurrentievoordeel halen en dus langer overleven.
In een volgend bericht zal ik ingaan op de werkwijze van Versneld Veranderen en met name hoe snel inzicht kan worden verkregen.